1. High-performance overheidsorganisaties worden goed geleid
- Leiders geven vorm aan strategisch denken en voeren het beleidsdebat aan.
- Leiderschap is duidelijk aanwezig in de hele organisatie
2. High-performance overheidsorganisaties zijn gebouwd op duidelijke waarden.
- Praktijk, gedrag en relaties zijn in lijn met de expliciet geformuleerde waarden en ethiek zoals gedefinieerd in de “code voor openbaar bestuur”.
- De organisatiecultuur is gericht op uitmuntende prestaties.
3. High-performance overheidsorganisaties zijn strategisch.
- Strategische prioriteiten en gewenste resultaten zijn duidelijk aanwezig in alle aspecten van de bedrijfsvoering.
- Strategische prioriteiten worden uitgevoerd in effectief publiek beleid.
- De organisatie kijkt naar buiten en anticipeert op toekomstige kansen en uitdagingen.
- De organisatie acteert snel in reactie op veranderingen in de bedrijfsomgeving.
4. High-performance overheidsorganisaties zijn innovatief en verbeteren voortdurend.
- Innovatie wordt gestimuleerd en gefaciliteerd in de gehele organisatie.
5. High-performance overheidsorganisaties maken effectief gebruik van kennis en informatie
- Kennis en informatie worden in de hele organisatie beschouwd als eerste middelen om prestaties te verbeteren.
6. High-performance overheidsorganisaties houden rekening met hun werknemers en stakeholders
- Managementsystemen belonen en erkennen goede prestaties
- Managementsystemen pakken onbevredigende prestaties aan.
- De organisatie wordt gezien als een werkgever van keuze.
- Werknemerscapaciteiten sluiten aan bij strategische prioriteiten.
- Stakeholders worden betrokken bij planning en evaluatie.
7. High-performance overheidsorganisaties zijn gefocust op klanten en inwoners.
- Klant- en burgerbehoeften en -meningen worden onderkend en geïntegreerd in de organisatieplannen, inclusief service-ontwerp en levering.
- Standaarden voor dienstverlening aan klanten worden strikt nageleefd.
8. High-performance overheidsorganisaties nemen hun verantwoordelijkheid
- Er is sprake van een goede balans tussen kansen en risico’s
- Evenredige verdeling van verantwoordelijkheid voor taken, prioriteiten en richting is duidelijk zichtbaar op alle organisatieniveaus.
9. High-performance overheidsorganisaties beheersen drie kernzaken volledig.
- Bedrijfsoperaties worden binnen het budget uitgevoerd, inclusief het positioneren van de organisatie om het niveau van dienstverlening en infrastructuur te handhaven.
- Er worden uitstekende resultaten behaald op het gebied van duurzaamheid en sociale gelijkheid.
10. High-performance overheidsorganisaties focussen op resultaten.
- Er wordt uitgebreid gebruik gemaakt van informatie over prestaties ten behoeve van de besluitvorming.
- Prestatietrends binnen de organisatie zijn over het algemeen positief.
- Openbare verslaglegging is in balans, transparant en makkelijk te begrijpen.